Oppsummering av arbeidet i lokal referansegruppe for kommunedelsplanen for Loshavn – Eikvåg
Oppsummeringen er basert på de brev foreningen tidligere har skrevet til kommunen i forbindelse med kommunedelsplanen og innspill som er kommet i forbindelse med arbeidet i den lokale referansegruppe.
Loshavn og Eikvåg Vel og Loshavn Fortidsvern representerer ca. 90 % av alle grunneiere i området.
Planområdet er i sin helhet privateid. Hvis kommunen fortsetter å profilere området, må de også ta ansvar for dette. De må blant annet forplikte seg til å etablere flere parkeringsplasser, ilandstigningsplasser og gjestebåtplasser. Videre etablere offentlig toalett i planområdet. Det er gitt klare signaler fra kommunens representanter i plangruppen at kommunen ikke kommer til å bistå økonomisk med å løse de eksisterende problemer i området. Dette synes vi er beklagelig.
Kommunen må gi tydelig informasjon i turistbrosjyrer, på oppslagstavler i området der det klart blir orientert om områdets private status og at besøkende anmodes om å ta hensyn til dette. Det er i dag ingen offentlige gjesteplasser hvor turister kan sette seg ned og spise niste / ta en kopp kaffe. Plassen ved postbua har velforeningen laget på privat grunn, tilsvarende lekeplassen nede i Bukta.
Sårbarhet
- Det bør vurderes om området har nådd sin ”tålegrense” når det gjelder den videre utbygging i område spesielt med tanke på:
- Trafikken sommerstid gjør det vanskelig og til tider umulig å parkere.
- Det er stor trafikk på den smale vegen.
- Framkommelighet for sykebil og ikke minst brannbil kan enkelte ganger være helt umulig.
- Turister bruker private områder / hager / brygger som om de besøker et offentlig sted.
Noen tror at Loshavn er et levende, offentlig museum.
Båtplasser
- Det er underdekning på båtplasser i området. Planen må gi løsninger for dette.
- Vi har foreslått dette løst ved å anlegge nye båtplasser i ytterkant av området;
ved Stiansflakka i nord og på Torkjels odde, vest for Loshavn. Dette mener vi vil være de minst
konfliktfylte områdene.
- Det er også kommet innspill fra private under prosessen som har foreslått Kjeldsvika på Skjoldnes.
Dette er også et godt egnet område som vil være lite konfliktfylt.
- Båtplasser som blir foreslått nær eksisterende bebyggelse bør være i begrenset størrelse,
fordi disse vil komme i sterk konflikt med den eksisterende bebyggelse.
- Ny bebyggelse på eiendommer som ikke har tilgang til sjøen, må få anledning til å løse
”båtproblemet” ved å benytte båtplass i offentlig båthavn i Farsund.
En slik løsning brukes av mange i dag.
- Båtplasser må i prinsippet reserveres for eksisterende bebyggelse innenfor området.
- Planen må ha med ilandstigningsplasser i Loshavn og Eikvåg.
Parkering
- Det er i dag underdekning på parkeringsplasser i området. Planen må gi løsning på dette problemet. Problemet gjør seg spes. gjeldende i sommerhalvåret.
- Parkering for buss og ”timeturister” bør etableres ved vegkrysset Loshavn-Skjoldnes.
- Vi ser, i likhet med kommunen, at en ev. parkeringsplass i tilknytning til de fire trær i Viga
kan være aktuelt uten å komme i konflikt med de fire trær. Dette kan medføre at vi vil få færre biler
parkert på Verven (nede ved sjøen) og dermed forskjønne dette området. Videre få en bedre
framkommelighet til bebyggelsen nede i Eikvåg (brann, ambulanse).
- Biloppstillingsplasser for boliger / fritidsboliger legges innenfor planområdet.
- Flere små parkeringsplasser er bedre enn en stor.
- Kortidsparkering for bevegelseshemmende etableres innen området.
Veg
- Vi er ikke interessert i å utvide vegen, slik at det blir lettere for turistbusser, bobiler og
campingvogner og komme ned i området.
- Vegen trenger utbedring i form av et par ekstra møteplasser.
Ny bebyggelse
- Området er så lite; 1 km fra Loshavn til innerst i Eikvåg.
Det bør derfor sees på som et område.
- Planen bør gi anledning til at fastboende også kan etablere seg i området.
Det er viktig hvis man ønsker å opprettholde et levende miljø.
- Nye planer må samordnes, slik at alle eiendommer blir inkludert.
- Ny bebyggelse må lokaliseres slik at den ikke kommer i konflikt med den bevaringsverdige
bebyggelse i Eikvåg og Loshavn.
- Det må taes hensyn til hvordan ny bebyggelse tar seg ut fra sjøsiden.
- Det må gies klare retningslinjer for utbygging, slik at den ikke kommer i konflikt med
eksisterende bebyggelse.
Fritid/rekreasjon
- Planen må sikre områder, slik at det fortsatt er mulig for beboerne i området å bade,
fiske langs strandkanten og sole seg på svabergene. Videre må det sikres områder for barn,
slik at de kan få mulighet til å utfolde seg i lek.
- Gamle stier og ferdselsveier må være tilgjengelig for allmenn ferdsel. De er i utgangspunktet etablert for
lokalmiljøet og bør av den grunn ikke merkes, slik at de ikke utsettes for mer
trafikk enn nødvendig.
- Det må legges til rette slik at turiststrømmnen ”ledes” vekk fra områder som har nådd tålegrensen.
- Kun turstier som det offentlige har ansvar for markeres.
Verneverdige områder
- Planen må ta hensyn til den verneverdige bebyggelsen i området; spesielt Loshavn.
- All utbygging innenfor planområdet skal varsles fylkeskonservator for å sikre den bevaringsverdige
bebyggelse i hele området.
Det kan tillates beskjeden utbygging innenfor området for bevaringsverdig bebyggelse.
Betingelser for slik bebyggelse medtas i reguleringsbestemmelsene når forslag til
reguleringsplan utarbeides.
Farsund 12.03.04,
Oskar Nygaard - Alf-Arian Loshamn
Representanter for Loshavn og Eikvåg Vel og Loshavn Fortidsvern i den lokale referansegruppe.
Henviser til noen av de tidligere brev sendt Farsund kommune:
- Forslag til kommunedelsplan for Farsund 9.9.99
- Angående reguleringsplan for Loshavn – Eikvåg 27.10.86
- Angående hyttesøknader i området Loshavn – Eikvåg 18.3.87
- Reguleringsplan for Loshavn – Eikvåg høst-89
- Brev angående parkeringsproblemer i området (16.06.93, 24.05.00 og 05.02.02)
- Brev i forbindelse reguleringsplan på eiendom gnr. 2 br.nr.60 (10.09.00 og 10.06.00)